24 december 
julafton 
Jag kollade mig i spegeln ett tag innan jag hoppade in i duschen. Mamma, som hade kommit till Sverige med resten av familjen, hade velat att jag sov hos mormor. Men jag ville inte det då jag hade fått dela rum med mamma och Clara. Jag valde att sova hos Sarah igen. 
När jag hade duschat klart drog jag på mig underkläder och virade mitt hår i en handduk. 
"Din mamma ringer" hörde jag Sarah säga utanför badrummet när jag stod och sminkade mig. 
"Kan du svara?" frågade jag och la ner foundation borsten. 
Jag väntade några sekunder innan jag fortsatte sminka mig. En liten stund senare knackade det på dörren igen, ochjag låste upp den. Sarah kom in och jag kopplade in hårfönen i uttaget. 
"Hon skulle bara säga att hon hämtar dig vid tolv" sa hon och kollade sig i spegeln bredvid mig. 
"Okej" svarade jag och började blåsa mitt hår. 
 
"Är du klar?" frågade Sarah och jag nickade, för att sen kolla mig i spegeln en sista gång. Jag hade på mig en svart klänning, mitt blonda hår var plattat och mitt smink var inget direkt speciellt. 
 
"Hej" sa mamma när vi gick in till mormors hus. Jag tog av mig mina skor och min jacka och gick in i vardagsrummet där, mormor, morfar, pappa, mina syskon, min moster och hennes barn satt. 
Vi pratade lite innan vi gick in i köket för att äta. Jag hade saknat Sverige faktiskt. Det konstiga var att det egentligen inte var så stor skillnad på att vara i Sverige och att vara i Kanada, men det kändes i hela kroppen att jag var i Sverige, det var något speciellt. Jag smsade Ryan hela dagen, fast att det var natt i Kanada. Han skrev om hur mycket han saknade mig och det fick mig att vilja skratta. Jag hade bara varit borta i lite mer än en vecka, och skulle åka tillbaka igen på lördag. Jag skulle egentligen stanna tills någon vecka in i Januari, men istället skulle jag och Sarah åka till Kanada och spendera nyår där. Mamma, pappa, Clara, Mattias och Markus skulle vara kvar i Sverige över nyår. Jag tyckte det var kul att mina föräldrar var så snälla och lät mig och Sarah åka helt själva, jag visste att det inte var många föräldrar som skulle gå med på det. 
 
Söndag 
När jag vaknade var klockan bara åtta. Jag försökte somna om, men det gick inte så istället gick jag upp för att göra frukost. Sarah sov ända till tolv. 
"Vad ska vi göra idag?" frågade Sarah när vi satt i min säng och klockan hade blivit ett. 
"Jag vet inte, jag tänkte att vi kunde träffa Ryan och några andra, så kan du få lära känna dem och så" svarade jag och Sarah nickade glatt. 
"Låter jätte bra, jag måste ju veta hur mina konkurrenter är" skojade hon och jag skrattade. 
 
En timma senare hade vi gjort oss iordning och ringt Ryan för att bestämma en träff. Jag hade på mig ett par svarta jeans och en vit tröja. 
"Jag kan inte förstå att vi bor här helt själva under nyår" sa Sarah glatt när vi gick ner för trappan. 
"Det kommer bli asgrymt" svarade jag och drog på mig mina skor. 
Precis som jag öppnade dörren och skulle gå ut ringde Jacob. 
"Hello" svarade jag glatt och låste dörren när Sarah stängt den. 
"Hi" sa han. "What are you doing?" 
"I'm on my way to the buss right now" 
"Okay, I'm with Ryan right now, he wanted me to say that you should come to my house instead of his" 
"Okay, we're taking the bus to you then, I think it's here in ten minutes maybe" 
"Yeah, give me a call when you're here" 
"Will do, see you soon" 
Jag la på och log mot Sarah. 
"Det ska bli så kul när du träffar mina vänner. Jag tror ni kommer komma såå bra överrens" 
Hon skrattade och kollade skeptiskt mot mig. 
"Vi får väl se, jag ska bedöma om de är tillräckligt bra för att vara dina vänner" skojade hon och vi skrattade. 
 
När jag och Sarah gick av bussen hade jag ringt till Jacob, sa att vi snart var där och så. 
"Hur är dem?" frågade Sarah och kollade på mig. 
"Ryan och Jacob?" frågade jag och hon nickade. 
"De är super, jag tror att du kommer gilla dem väldigt mycket" svarade jag ärligt och hon nickade. Jag förstod att det var lite konstigt för henne, och att det måste kännas konstigt att prata om att träffa mina nya vänner. 
Jag knackade på Jacobs dörr och det tog bara någon sekund innan han öppnade. 
"Hi" sa jag och kramade honom innan vi ens kommit in i huset. 
"Hi" svarade han med ett skratt och tog ett steg tillbaka så vi kunde gå in. 
"Awesome hair" sa Jacob och Sarah skrattade. 
"Thanks" 
Vi tog av oss våra jackor och när jag kollade upp efter att ha tagit av mig mina skor var det första jag såg Ryan. 
Han log mot mig och öppnade sina armar, som jag självklart skyndade mig fram till. Jag la mina armar runt hans nacke och han drog in mig mjukt i sin famn. Jag tryckte mitt ansikte mot hans nacke och log när jag kände doften av hans parfym. Han lyfte upp mig någon centimeter från marken och snurrade runt ett varv innan han satte ner mig igen. 
Vi särade på varandra någon centimeter för att kolla på varandra. Vi båda hade fåniga leenden på våra läppar, och innan vi hann säga något tryckte jag mina läppar mot hans. Sen kollade vi på varandra igen. 
"Hi" sa han och jag skrattade. 
"Hi" 
"I've missed you" skrattade han och jag nickade. 
"I've missed you too" 
Vi kysste varandra en gång till innan vi vände oss om mot Jacob och Sarah som stod och kollade på oss med roade blickar. 
"Ryan, this is Sarah, my best friend" sa jag och log mot Sarah. 
"Hi Sarah" sa han och hon skrattade. 

"What's up tomorrow?" frågade jag och kollade på Jacob och Ryan som de kollade på varandra och ryckte lite på axlarna. 
"I don't really know yet, there are some parties we could go to, but we haven't decided yet" svarade Ryan och jag nickade lite. 
"What do you wanna do?" frågade Jacob och hans blick vandrade mellan mig och Sarah. Jag gav Sarah en frågande blick och hon ryckte på axlarna. 
"What parties?" frågade jag sen och Ryan höjde ögonbrynen. 
"Oh" han kollade på Jacob i ett ögonblick. "I think David is having one" 
"Yeah, some people in our biology class is having a party too" fortsatte Jacob och jag nickade. Det var säkert Benny, Clyde, Cindy, Parker och John. De festade alltid. De gick inte på så många andra fester, men det var alltid fest hemma hos Benny. 
"I think that many people expected me to have a party" började Ryan. "I usually do, but I didn't feel like it this year" 
Jag nickade och gav Sarah ännu en frågande blick. Hon ryckte lite på axlarna. 
"I think I'd be up for David's party" sa Jacob sen och vi andra nickade. 
"I know Chaz is going" instämde Ryan. "I think that James and Cole are too" 
Jag kollade åter igen på Sarah och hon skrattade lite. 
"Vad vill du?" frågade jag och hon ryckte på axlarna. 
"Jag har ingen aning, det är dina kompisar" 
Jag nickade lite. 
"Sounds good" sa jag sen och både Ryan och Jacob nickade. 
"What are Emma doing?" frågade jag sen. 
"She said that her and Bonnie might come to David's party, if they're not doing something else" svarade Jacob och jag nickade. Bonnie var en tjej som var ett år äldre än oss. Hon hängde med våran kompisgrupp ibland, men ibland inte. 
 
"Sover du?" viskade Sarah och jag skrattade. 
"Nej" 
Hon satte sig upp och kollade på mig. 
"Vill du ta en cigg?" 
"Visst" svarade jag och vi ställde oss upp. Vi drog på oss mjukiskläder och varma jackor och gick sen ut till baksidan av mitt hus. Efter vi hade hämtat två stolar ifrån förrådet satte vi oss ner och tog varsin cigg. Det låg tjock snö över hela bakgården och luften låg stilla i vinterkylan. Det var säkert mellan tio och tjugo minus, vilket var kallt jämfört med de fyra fem vi hade i Sverige. 
"Är det Ryan som köper till dig eller?" frågade Sarah och jag nickade. 
"Jag vet inte ens varför jag har börjat" skrattade jag och Sarah log. 
Det var tyst ett tag innan Sarah suckade. 
"Jag önskar att jag kunde vara med dig hela tiden" 
"Samma här" svarade jag och det blev tyst igen. Det enda som hördes, förutom våra andetag som drog in den tjocka röken, var några ugglor ifrån skogen och bilar ifrån vägen på slutet av min gata. 
"Men vi ska ha kul imorgon, och vi ska hitta en kille åt dig" jag log tryggt mot Sarah. Hennes mun log tillbaka mot mig, men hennes ögon var tomma. Jag avskydde att det inte funkade mellan henne och Anton. Det var ett tag sen de gjorde slut, och ingenting kan funka föralltid, men det gjorde ont att se henne såhär. Jag förstod att det säkert var såhär det kändes för henne när det inte funkade mellan mig och Johan. 
 
"Godmorgon sömntuta" var det första jag hörde när jag vaknade på morgonen. "Är du vaken?" 
Jag mumlade något ohörbart och vände mig om i sängen, bort från rösten som tillhörde Sarah. 
Det blev tyst ett tag och jag låg kvar i sängen, öppnade inte ögonen en enda gång. Jag somnade inte om, men inte heller gick jag upp. Låg bara kvar i sängen tills jag hörde Sarah komma in i rummet igen. 
Hon la sig bredvid mig på sängen och suckade högt. 
"Kan vi inte gå ut och äta frukost någonstans?" frågade hon sen och log stort mot mig, som nu hade öppnat ögonen. Jag kollade tyst på henne en stund och hennes leende blev bredare. 
Jag suckade och reste mig tugnt upp. 
"Du är så jobbig" 
"Det vet jag redan" skrattade hon och försvann ut ur rummet igen. 
Jag skakade roat på huvudet och gick in i badrummet. 
 
En halvtimme senare satt jag och Sarah på ett kafé. Det var ett mysigt litet fik som låg ganska trångt i en smal gata nästan mitt i hela stan. Jag tog en klunk av mitt kaffe och kollade på Sarah som log mot mig. 
"En dag måste du och jag bo tillsammans någonstans" sa hon och jag skrattade. 
"Vart då?" 
"Här kanske?" började hon. "Eller i USA, England, Frankrike, vad vet jag" avslutade hon med ett skratt och jag nickade instämmande. 
"Det måste vi verkligen" 
"Ja, men tänk att gå runt i en stad, lära sig de olika gatorna, se alla människor, vara någonstans man aldrig varit förut och veta att det är där jag bor liksom" fortsatte hon och jag nickade och kollade ut genom fönstret som vi satt bredvid. Gatorna var täckte av ett vitt lager snö och människorna hade kropparna täckta av kläder. Att kolla ut och se alla mysiga gatlyktor och ljusslingor, människor som gick och småpratade med varandra på de vita, snötäckta gatorna i en mörk stad där man kunde se solen som höll på att resa sig över horisonten en tidig vintermorgon var som taget ur en film. Helt underbart. 
"Hallå? lyssnar du eller?" frågade Sarah och knäppte med sina fingrar framför mig. 
"Va, vadå?" frågade jag förvånat och min blick vändes tillbaka till ansiktet framför mig. 
"Men åh, här sitter jag och pratar om framtidsdrömmar, arbetsplaner och stordåd och du lyssnar inte ens" 
Jag skrattade och Sarah log. Hennes kinder och näsa var lite smått röda och hennes ögon var fortfarande lite vattniga efter att ha gått i den kalla blåsten. 
"Hur tror du festen kommer bli?" frågade hon sen och tog en klunk av sin dricka med ögonen fästa i mina. 
"Bra, det är jag nästan hundratio procent säker på" skrattade jag och Sarah nickade. 
"Jag litar på dig då" sa hon och vi skrattade. 
 
"Hur går det?" frågade Sarah och knackade lätt på dörren till badrummet där jag stod efter att precis ha kommit ur duschen. 
"Bra" svarade jag tillbaka och gjorde klart handduksturbanen av mitt hår och låste sen upp dörren för henne. 
"Looking good, sexy" skämtade hon åt att jag bara hade på mig trosor och bh och vi skrattade. 
 
Vi stod länge och sminkade oss och fixade våra hår. Både jag och Sarah var på bästa humöret, och vi dansade och sjöng hela tiden. 
"Tänk när vi bor tillsammans" sa hon. "Göra detta varje dag, och aldrig veta vad dagen har för planer åt en" 
Jag nickade och log lite. Det lät bra. Det lät väldigt bra faktiskt. Det var nästan så att det kändes jobbigt att behöva vänta på det. 
"Om några år har vi gått ut skolan och då jävlar" sa jag och vi båda brast ut i skratt. 
Det var så svårt att bo ifrån henne faktiskt. Att gå från att kunna träffa varandra varje dag, gå i samma klass, planera hela framtiden tillsammans, tro på varandra, kunna stå vid varandras sida i alla med och motgångar till att bo i två olika länder, med helt olika tidszoner och inte kunna komma till räddning när nånting går fel. Det var svårt. Speciellt när det går så snabbt som det gjorde för oss. Det fanns ingen tid till att kunna planera ut hur det skulle gå, och det fanns inte längre någonting som höll ihop oss som det gjorde förr. Det var svårt att behöva jobba så hårt för att ha kvar det vi hade utan att det gick fel mellan oss. Men tillsammans skulle vi klara det, vi skulle få det att funka och härda ut de få åren vi hade kvar innan vi kunde lämna allt annat och starta våran framtid. Tillsammans kunde vi klara allt. 
 
"Dem är här nu!" utbrast Sarah exalterat och jag skrattade. 
"Det kommer bli asgrymt ikväll" sa jag och Sarah nickade instämmande med huvudet. 
"Jag är så redo" 
Jag kollade mig i min helkroppsspegel en gång till för att vara säker på att allt var bra. Jag hade på mig ett kort linne, ett par höga jeans och en snygg kofta. Mitt blonda hår var plattat och mitt smink var helt perfekt. 
Jag nickade och skyndade mig ner för trappan efter Sarah som redan var halvvägs ut genom ytterdörren. 
"Vänta på mig" skrattade jag och drog på mig mina skor. 
 
"It's already full speed here" sa Ryan när han körde in på uppfarten till Davids hus. I fönstrerna på det stora huset rörde sig skuggor och det sken ut flimrande party ljus. Jag var riktigt taggad inför detta. Det kändes som att denna kvällen skulle bli helt perfekt. Festerna i Kanada var inte alls lika dramatiska som de i Sverige. Hemma bråkade alla och det blev drama över den ena killen efter den andra och det fanns ingen chans att ha en trevlig kväll. Men festerna jag varit på i Kanada var så mycket bättre. Inget bråk, inget drama över killar hit och dit och ingen jävla dålig stämning. 
Vi gick ur bilen och fram till huset. Det var ett svart hus, väldigt modernt. Jag hade varit hos David förr, många gånger. Deras hus var nästan helt nybyggt och väldigt neutralt utan många olika färger. Det mesta i huset var i svart och vitt, lite grått. 
"Hey man" sa Ryan till David när vi alla kommit in i huset. Vi var tvugna att gapa över den höga musiken och ljudet av alla människor som var överallt. 
"Well, hello there" sa David och nickade mot Sarah. "I guess you're Sarah" 
Sarah nickade och log lite, och skakade sen handen som David höll ut framför henne. 
"I'm David" 
Sarah nickade, lite osäker på vad hon skulle säga. 
"Hi" sa hon sen lite nervöst och vi skrattade. 
 "I'm feeling kind today, so if any of you want drinks or anything, just take" sa David när han lett oss till köket. "I have enough" 
Vi tackade snällt och sen delade vi upp oss. Jacob gick iväg för att hitta James, som David hade sagt redan var där, Ryan gick iväg för att säga hej till några kompisar, men lovade att komma tillbaka snart, och jag och Sarah stod kvar i köket. 
"Vad vill du dricka?" frågade jag och öppnade Davids kylskåp. Det var fullt med olika drickor och alkohol. 
"Jag vet inte, bara ta något" 
 
"Har du kul?" 
Jag gapade över musiken som dunkade ur de många högtalarna. Volymen hade säkert höjts mer än dubbelts så mycket från när vi kom dit. 
"Jätte" gapade Sarah tillbaka och jag log mot henne. Det var så roligt att se henne trivas, även fast jag inte behövde vara med henne alla sekunder på hela kvällen. 
"Vill du gå ut på en cigg?" 
Hon nickade och vi gick ut. Musiken var lite mer dämpad utanför huset, men inte tillräckligt för att bli lättad över tystnaden. Jag tog en cigg ur mitt paket och gav en till Sarah som tacksamt tog emot den. 
Vi var båda ganska fulla, och fast att klockan bara var halv tolv hade jag redan hunnit dricka tre lite starkare cider och några drinkar sen vi kom dit klockan åtta.
Vi hann inte stå där ute i mer än två minuter förrän Ryan kom ut till oss. 
"Having fun?" frågade han och både jag och Sarah nickade exalterad. 
"It's a great party" sa jag och Ryan log mot mig, innan han sen la sina händer runt min nacke och kysste mig mjukt. Det var en snabb kyss, bara för att säga hej igen liksom. Sen la han sin arm runt min midja och tände en egen cigg. 
"How do you like it here?" frågade han sen och kollade på Sarah som log. 
"It's great, I really like it" svarade hon och Ryan nickade. 
"Jag går nog in igen, kommer du sen?" sa Sarah och kollade på mig som nickade, och hon försvann sen in igen. 
"She's nice" sa Ryan och log mot mig. 
"Yeah, she really is" svarade jag. "Even though she can be a little motherfucker sometimes" 
Vi skrattade och han släckte sin cigg. Vi stod ändå kvar ett tag, gick inte in fast att snön var täckt av flera centimeter snö och det säkert var femton minusgrader. 
Ryan drog med mig till baksidan av huset, där det stod en stor paviljong. Tack vare taket hade det inte kommit in någon snö, så Ryan gick in och satte sig på bänken som fanns där. 
Han tog tag i min hand och kramade den mjukt med sin, innan han lätt drog ner mig i sitt knä. 
Han kollade på mig länge, liksom granskade mig. Hans blick vandrade från mina ögon till mitt hår, till min haka och mina öron. Lite sådär som att han letade efter något. 
"What?" frågade jag. Hans blick vandrade tillbaka till mina ögon och han log fånigt. 
"Nothing" skrattade han och förde en slinga av mitt hår bakom mitt öra. "I'm just enjoying the last minutes of the year" 
"How so?" skrattade jag tillbaka och han blev tyst en stund. Granskade mig igen. Sen drog han mitt ansikte närmare sitt, kramade om min nacke med sina händer och la sitt huvud mot min hals för att sen ta ett djupt andetag. Han lyfte sitt huvud igen, kollade in i mina ögon en stund innan han svarade. 
"By looking at the most beautiful girl I've ever seen" 
Justin Bieber, novell,

Kommentera

Publiceras ej